Accés al contingut Accés al menú de la secció
 
 

Mobilitat

Inici  > Temes  > Mobilitat sostenible  > Practica la mobilitat sostenible  > La mobilitat en bicicleta
 

La mobilitat en bicicleta

La bicicleta és un mode de transport més ràpid que el cotxe, si es calcula el temps de porta a porta. Aquest mode de transport pot substituir còmodament el vehicle privat per a distàncies inferiors als 8 km. La bicicleta és un mode compacte, relativament ràpid (la velocitat en zona urbana pot arribar als 10 km/h), accessible, flexible, sa i ecològic.

En bicicleta, es pot assolir sense gaire esforç una velocitat d’uns 20 km/h, cosa que permet moure’s per la ciutat amb rapidesa, ja que tampoc no s’han de suportar els embussos habituals associats a altres modes de transport. Així, en uns 10 minuts, es recorren aproximadament 3,2 km.

Per un carrer de 3,5 m d’amplada, durant una hora, poden circular en cotxe unes 2.000 persones, mentre que en bicicleta ho poden fer set vegades més (14.000). La bicicleta només necessita una setena part de l’espai que cal a un cotxe per aparcar.

Un/a conductor/ora de cotxe, en general, inhala el doble de monòxid de carboni que un/a ciclista i un 50% més d’òxids de nitrogen, tot i que el segon inhala de mitjana dues o tres vegades més aire que el primer a causa de l’esforç realitzat en pedalar. L’exercici físic, a més, enforteix la capacitat de resistir els efectes de la contaminació.

Qui està més exposat a la contaminació atmosfèrica?

(nivells d’exposició en µg/m3) 

 
Ciclistes
Conductors/ores
Monòxid de carboni (CO)
2.670
6.730
Diòxid de nitrogen (NO2)
156
277
Benzè
23
138
Toluè
72
373
Xilè
46
193

Font: Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats

Comissió Europea/ Generalitat de Catalunya 
 

Consells bàsics per circular amb més seguretat

  • Sigueu prudents i respecteu les normes i els senyals de circulació. Allà on n’hi hagi, passeu pels carrils bici, que són d’ús exclusiu dels/de les ciclistes. Quan no pugueu, utilitzeu, sempre que sigui possible, el carril de la dreta més proper a la vorera. Si està reservat al transport públic, circuleu pel següent.
  • Guardeu una distància prudencial amb la vorera i amb els cotxes aparcats, ja que una porta que s’obri o un vianant que baixi de la vorera us pot obligar a fer un moviment brusc.
  • Respecteu els vianants, sempre tenen prioritat. Quan circuleu per la vorera, les illes de vianants i els passeigs, respecteu la preferència de pas dels vianants i adeqüeu la vostra velocitat, segons la seva afluència, sense sobrepassar els 10 km/h, i no feu maniobres ni ziga-zagues que puguin afectar-ne la seguretat. Quan hi hagi una aglomeració de vianants, baixeu de la bicicleta i dueu-la a peu.
  • Mantingueu sempre la bicicleta en bon estat. Abans de sortir, reviseu-ne els pneumàtics, els frens i el llum.
  • Maniobreu progressivament i amb seguretat. Indiqueu amb anterioritat les maniobres d’avançament o de canvi de direcció, i assegureu-vos que us hagin vist.
  • Feu respectar els vostres drets. No dubteu a picar el timbre o a alçar la veu. De nit, utilitzeu els llums i materials reflectants.
  • Contracteu una assegurança de responsabilitat civil per a la vostra tranquil·litat. Podeu aconseguir-la fent-vos persones associades de les associacions ciclistes que trobareu en aquesta guia.
  • Trieu bé l’itinerari i sigueu respectuosos envers l’entorn. Escolliu els itineraris més adequats: carrils bici, carrers amb poca circulació, etc. A l’hora de circular pels parcs o per la muntanya, sigueu respectuosos envers l’entorn. Si el vostre recorregut és massa llarg o us obliga a anar per carrers amb molt de trànsit, proveu de combinar la bicicleta amb el transport públic.
  • Valoreu la possibilitat d’utilitzar el casc, sobretot en el cas dels infants.
  • Poseu-vos en contacte amb altres ciclistes. Perquè us informin, feu-los arribar les vostres queixes i propostes, i, per a la promoció d’aquest mode de transport, participeu a les associacions.

Font: Guia Barnabici. Ajuntament de Barcelona

 

Data d'actualització: 30.10.2009